Merry X-mas!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu Merry X-mas!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu

Merry X-mas!!

Blijf op de hoogte en volg Sietske

28 December 2012 | Suriname, Paramaribo

En toen was het vakantie! Maar liefst 6 weken kunnen we heerlijk chillen en doen waar we zin in hebben (zo ongeveer dan). In de eerste week zijn Sarina en ik uit eten geweest met de afdeling. Een kerst etentje, maar wij zagen het toch meer als afsluiting van de stage tijd. Het restaurant had ook een erg mooie naam, namelijk Sarinah. Dus moest Saar wel een paar x op de foto met het restaurant. Het eten was er trouwens erg lekker, ook erg veel.

Ook hebben we die week een ‘ Echte meisjes in de Jungle’ marathon gehouden. Na 3 avonden waren we klaar. Het was erg grappig om alle dingen te zien waar die meiden kwamen, omdat we ook een aantal dingen herkende. Commentaar was ook erg grappig, op de Brownsberg zei de commentator namelijk dat de meiden diep in de jungle zaten van Suriname. In feit is dit maar 3 uur rijden van Paramaribo af, dikke bluf dus. Maar wat hebben we gelachen, wat een ellende zeg! Ook de brug die ik erg cool vond toen we naar White beach gingen (zie 1 van de vorige verslagen) kwam in beeld. Maar we vermaken ons dus wel!
Natuurlijk moet er ook weer goed worden uitgegaan, lekker dansen. Ik heb inmiddels les gehad in Salsa, Bachata en Zouk. De Merengue leer je heel makkelijk op de dansvloer, beetje met je heupen heen en weer gaan. Lekker dansen, heerlijk! Moet ik eigenlijk ook wel blijven doen in Nederland, dus Natas: je gaat me vaak zien in Arnhem!

En ook de kerst kwam eraan. Ik moet eerlijk bekennen dat het me best zwaar viel, aantal dagen voor kerst. Vooral omdat je kerst met je familie viert. Uiteindelijk ben ik lekker gaan skypen met het thuisfront en toen was dat vervelende gevoel ook weer weg: feesten!

Op maandag 24 december gingen Marlies, Sarina en ik op kersttrip naar Danta Bai! Om 8 uur zouden we gaan vertrekken, alleen we hadden ons een beetje verslapen. Dat krijg je ervan als je het de avond ervoor veel te laat maakt. Enfin, wij springen, vliegen, rennen, en uiteindelijk zaten we op tijd in de bus. En toen gingen we rijden, paar uur later waren we in Danta Bai. Supermooi daar hoor, maar zo ontzettend vies!
We zijn op maandag, na de lunch en beetje zwemmen in de Sula (stroomversnelling) een hike gaan doen in de jungle. Helaas sloeg het weer om en begon het keihard te waaien en te regenen. Natuurlijk waren we toen bijna aan het einde van onze wandeling, dus hadden we als groep zoiets van: kom dan maken we het ook wel af. We moesten trouwens erg goed opletten tijdens het lopen. Er liggen overal takken en bladeren op de grond, sommigen ook voorzien van stekels. Omdat het ging waaien moesten we ook nog eens goed omhoog kijken zodat je niet per ongeluk een tak op je hoofd zou krijgen. Heelhuids kwam iedereen weer uit het bos gelopen, iedereen was alleen wel zeiknat! Dus zodra we terug waren in ons kamertje gelijk droge kleding aantrekken, want het was me nog best behoorlijk koud. We hebben een hele gezellig avond gehad, die bestond uit drinken, dansen en lol hebben. Eigenlijk zouden we een kaaimannentocht hebben met de boot, maar doordat het nog steeds regende hebben we dit niet meer gedaan. Vooral omdat iedereen net weer een beetje droog was en geen zin had om zich weer te laten nat regenen.

De volgende morgen scheen de zon gelukkig, en na een heerlijk kerstontbijtje zijn we met de boot naar het dorpje Jow Jow gevaren. De tocht erheen was trouwens al best leuk, lekker varen en allemaal dingen om je heen bekijken. We hebben veel mensen gezien die de was deden in de rivier, lekker boenen. Natuurlijk mochten we geen foto’s maken, en dat hebben we dan ook braaf niet gedaan. Behalve dan van onszelf, maar dat mag. In Jow Jow hebben we lekker rondgelopen en dingen bekeken, zoals een basisschool en een polikliniek. Ook konden we allebei vruchten proeven. Ik heb de cashewvrucht (jaja, van de cashwenoot) geproeft, maar die was heel erg bitter. Verder kon je ook een stukje van de vrucht van de cacaoboom proeven. Daar moest je dan op sabbelen of zuigen, maar niet op bijten. Dan kreeg je namelijk een hele vieze smaak in je mond. Sarina was helaas de sjaak, want die beet wel op haar stukje! En aan haar gezicht te zien was het echt heel vies. Na een beetje rondgekeken te hebben bij de souveniertjes die daar ook werden verkocht, zijn we weer teruggevaren naar Danta Bai. Op een gegeven moment kwamen we er achter dat we toch wel een beetje verbrand waren. Dus wij insmeren, maar dan ben je dus al veeeeel te laat. Ik heb de rest van de kerst dus doorgebracht met een hele mooie rode neus.

Terug op Danta Bai zijn we eerst wat gaan eten, ons kerstdiner! Na het eten liep ik met Marlies naar beneden om ons te gaan omkleden voor het zwemmen. En hopla, daar glij ik me toch even onderuit! Bam! Marlies kwam niet meer bij van het lachen, die lag zowat zelf op de grond. Niet veel later kwam Sarina, terwijl ik nog op de grond zat. Die had wel door dat er wat aan de hand was, dus na het verhaal van Marlies moest ze ook ontzettend lachen. Ik moet erbij vermelden: het was niet glad en ik had ook niets gedronken. Ik val gewoon veel hier.
Enfin, samen met wat andere meiden zijn we onze haren gaan wassen in de rivier. De douche was namelijk zo vies, dat het nog schoner was om te wassen in de rivier. Moet zeggen dat de rivier wel erg lekker rook na onze was beurt. Het was wel erg lekker, beetje zwemmen en kletsen. Daarna heb ik mijn hangmat opgehangen en heb ik daar nog heerlijk gehangen. Veel konden we ook niet doen, want het was weer keihard gaan regenen. Deze avond zouden we nog een poging doen om de kaaimannentocht te doen, maar we waren nog maar 5 minuten weg met de boot toen het weer begon te regenen. Nou, we hadden toch echt geen zin om weer zeiknat te worden, dus weer terug. Daar hebben we lekker gegeten en gefeest. Ik ben uiteindelijk niet in mijn bed beland, maar in mn hangmat. Ik had geen zin meer om in dat vieze stinkhol te slapen, en in de hangmat slapen was eigenlijk best chill. Ik heb het 1x koud gehad, dus toen maar mn muts opgedaan. De volgende dag gingen we alweer weg, spullen inpakken en gaan met de banaan. Rond half 6 waren we weer thuis, heerlijk!

Verder ben ik nu gewoon lekker aan het genieten, beetje winkelen, beetje zonnen bij het zwembad. Toch ook nog een beetje aan school werken. Vanavond is er een Streetparty bij hotel Torararica, misschien dat ik daar nog even een kijkje ga nemen. En morgen is de dag dat we eigenlijk naar huis zouden gaan, ook best apart hoor. Maar gelukkig blijven we nog een heerlijke maand in dit supermooie Suriname!!

Mi gudu’s: Wan bn nyun yari!!


  • 28 December 2012 - 21:33

    Jacky:

    Hoi Siets,
    Leuk om weer te lezen! Komt het niet op fb? Hier nog niet gezien!
    Wel oppassen met vallen hoor, anders moet je nog met een gipsvlucht terug. Haha
    Veel plezier de komende maand en hopelijk kunnen we mog met elkaar skypen. Ben ook benieuwd naar de foto's!
    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sietske

Actief sinds 02 Aug. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 14192

Voorgaande reizen:

01 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Project Tabita in Moldavië

15 September 2012 - 30 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: