Jarig!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu Jarig!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu

Jarig!!

Blijf op de hoogte en volg Sietske

14 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Hieperdepiep hoera!! Afgelopen maandag was ik jarig, 21 jaar alweer geworden. Natuurlijk wel weer een beetje raar in het buitenland, maar ik heb er met Marlies, Sarina, Fleur en Jurgen een hartstikke leuke dag van weten te maken!

Maar ik zal ook nog even een week terug gaan. De zondag ervoor heb ik samen met de andere 3 meiden de boot gepakt naar Nieuw Amsterdam, Commewijne, dit is aan de overkant van de Suriname rivier. We zijn over de dijk gaan lopen waar we konden uitwaaien en zijn natgeregend. We hebben een of ander vaag rondje gelopen waarbij we ook nog mensen tegen kwamen die ons op de foto wilde zetten. Nou, daar hadden we niet zoveel zin in, alleen ze bleven aanhouden. We zijn uiteindelijk maar weer de regen ingelopen en hebben onze wandeling voortgezet. Vervolgens zijn we naar het openlucht museum gegaan, dit wordt ook wel fort Nieuw Amsterdam genoemd. Hier hebben we van alles bekeken, waaronder een gevangenis. De cellen, maar vooral de isoleercellen waren erg indrukwekkend. Ook dus een beetje cultuursnuiven na al dat gefeest van de afgelopen tijd!

Lekker bijgekleurd en uitgewaaid kon ik vol goede moed beginnen met de nieuwe week. Deze was heerlijk druk, zowel overdag als ’s avonds! Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagavond hadden Fleur, Marlies en ik Zouk les. En als iemand nu denkt: he, maar de woensdag is toch vrij? Helaas pindakaas, op woensdag avond hebben we Salsa les. Lekker veel beweging gehad vorige week, wat zich trouwens deze week wel heeft voortgezet. We volgen nu op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagavond Bachata, en op woensdag dan weer Salsa. Lekker druk dus, maar kan straks wel weer meer dansen tijdens het uitgaan in bijvoorbeeld Havana of ’t Vat.

Afgelopen zaterdag wilde ik graag iets leuks doen, ook voor mijn verjaardag. Uiteindelijk ben ik met Sarina en Marlies naar Berg en Dal geweest. Een superleuke dag was dit! De ochtend begon alleen een beetje vroeg, zodat we allemaal of slapend of half slapend in de bus zaten. Aangekomen bij Berg en Dal hadden we boottocht naar het Adventure Centrum wel even nodig om wakker te worden. Daar aangekomen werd ons de dagindeling verteld. Allereerst zouden we gaan tokkelen. Samen met nog 3 anderen kregen we onze instructies en toen konden we op weg naar de eerste kabelbaan. Het is zo ongelovelijk cool om tussen die bomen door te suizen! De leukste baan was degene over de Suriname rivier. Je suist over het water, zo de bush bush weer in! En het uitzicht dat je hebt als je bij de start staat van deze baan, echt super mooi! We hadden natuurlijk alle drie een adrenaline kick van jewelste, maar dat was alleen maar mooi. Bij de laatste baan mocht je ook op de kop naar beneden, de instructeurs deden dit de hele tijd al dus ik wilde wel een poging wagen. Het op de kop hangen ging prima, het weer recht hangen ook, maar recht blijven hangen werd m niet. Dus toen ben ik redelijk rustig gestopt en kon ik mezelf het laatste stuk omhoog hijsen. Ben ik even blij dat het niet gefilmd is, de andere meiden zaten namelijk achter mij.

Na de kabelbaan zijn we gaan kajakken. Natuurlijk zou ik geen Sietske heten als ik direct het moeras zou invaren. De gids die met ons meevaarde had dus al gelijk een heerlijke indruk van mijn vaarkunsten en heeft me de rest van de tocht alleen maar aanwijzingen gegeven hoe ik recht kon blijven varen. De andere 2 meiden lagen natuurlijk slap van het lachen. Gelukkig kon ik daarna gaan lachen want we gingen in een zijstroompje van de Surinamerivier, waar ze allebei ook vast kwamen te zitten. Na veel gelach en gepeddel tegen de stroom in, hadden we het kajakken ook alweer gehad.

Toen was het wachten op de hike (wandeling). Maar we hadden me toch een honger! En je kon niets halen bij het Adventure centrum behalve cola en water. Bij onze boeking zat het lopend buffet van het resort Berg en Dal en zwemmen in het zwembad. Alleen het buffet was maar tot 3 uur, dus we wilden wel op tijd zijn. Uiteindelijk hebben we heerlijk gewandeld en zijn we de berg op geweest. Ook hier hebben we cultuur gesnoven, we kregen namelijk uitleg over de geschiedenis van Berg en Dal. Boven op de berg is ook een begraafplaats en daar hebben we een kijkje genomen. Natuurlijk had je ook hier een supermooi uitzicht, we konden zelfs de Brownsberg zien waar we al eerder zijn geweest. Zodra we beneden waren konden we bijna gelijk de boot nemen naar het resort waar we ons lekker vol konden proppen bij het buffet. Daarna lekker liggen chillen in de zon bij het zwembad. En dat was de dag alweer!

En tja, toen werd het maandag! Ik was heerlijk vrij, aangezien ik de vrijdag ervoor had gewerkt. Ik wilde zo graag lekker uitslapen, en dat is me ook wel gelukt! Tegen 2 uur ben ik met Fleur en Jurgen richting Leonsberg gegaan, hier hebben we de boot gepakt naar de overkant. Eigenlijk hebben we daar gewoon lekker bij het water gezeten, wat gedronken, wat gegeten en vooral lekker ontspannen! Weer thuis hadden Sarina en Marlies zelf taart gekocht, en natuurlijk waren er een paar kadootjes. En toen haasten maar, want we moesten ook nog dansen! Na het dansen zijn we met z’n 5en uit eten gegaan, lekkah lekkah! Mijn verjaardag had ook nog een kleine nasleep, gisteren kwam namelijk een pakketje uit Nederland met allemaal verjaardagskaarten en andere leuke dingen. Superleuk natuurlijk! En nu zaterdag een kleine feestje hier bouwen, gaat vast heel erg gezellig worden!

Vandaag was het dan zover: de laatste stage dag! Ik moest vandaag ook nog een opdracht uitvoeren, aangezien ik deze een vorige x niet had behaald. Gelukkig heb ik de opdracht vandaag wel gehaald, maar ik heb wel een drukke laatste dag gehad. Sarina en ik hebben nog foto’s gemaakt van de afdeling, de kerstversiering, de collega’s en het ziekenhuis. Dinsdag gaan we uit eten met de afdeling, dus we hoefden niet gelijk afscheid te nemen. Als bedanktje hebben we taart gehaald. Nou, die was zo op. Tijdens de stage heb ik wel veel geleerd. Ik weet welke richting mij echt interesseert en dat is toch de AGZ. Ik zie mezelf niet op een afdeling werken, maar de OK lijkt me nog steeds fantastisch. Oja: ik heb mijn stage trouwens afgesloten met een voldoende, hiephoi!

Dat was het dan weer mi gudu’s! Dikke zoen uit Su!

  • 14 December 2012 - 09:37

    Jacky:

    Hoi Siets,
    Leuk om weer wat te lezen, iets meer details van wat je al had verteld.
    Geniet er nog van en vier nog vakantie!
    Straks moet je er weel volle bak aan en zeker omdat je weet wat je nu wil!
    Liefs mama

  • 14 December 2012 - 14:54

    Dick Brouwer:

    Fijn weer een nieuw verslag, leuk om alles weer te lezen en te weten.
    oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sietske

Actief sinds 02 Aug. 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 14197

Voorgaande reizen:

01 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Project Tabita in Moldavië

15 September 2012 - 30 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: