Trip naar Brownsberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu Trip naar Brownsberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu

Trip naar Brownsberg!

Blijf op de hoogte en volg Sietske

12 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Goeiemorgen allemaal!
Tijd voor een nieuw reisverslag dacht ik zo, nu heb ik nog even de tijd. Hier gaat alles prima. Het is alleen een beetje jammer dat de zon het laat afweten op het moment, we hebben veel regen wanneer we vrij zijn van stage, dus we hebben nog niet lekker kunnen zonnen. Stom genoeg schijnt de zon wel als we stage hebben, erg frustrerend haha..

Vorige week vrijdag zijn we aan het einde van de middag vertrokken naar Brownsberg. De trip er naar toe was al een hele ervaring op zich: al hobbelend de berg op. Met bochten en kuilen waar je u tegen zegt. Het was al donker, maar als we de jongens moesten geloven met wie we waren reden we langs een ravijn. We zijn 1x heel even vast komen te zitten. Even met de auto naar achteren, naar voren en we waren gelukkig weer los. Ik was wel erg blij toen we op de plek van bestemming waren, was vooral blij dat we niet hoefde te duwen :)

Aangekomen bij Brownsberg gingen we naar onze slaapplek. Dit was eigenlijk alleen een dak voor het geval het ging regenen. Wat gelijk op viel was dat er amper muggen waren. In Paramaribo wordt je constant gestoken, super irritant. Met hulp van de jongens hebben we onze hangmatten opgehangen aan de palen. Gelijk even getest: lag helemaal super :D Vervolgens zijn we naar voren gelopen. Daar was een plekje waar je kon zitten, beetje eten enzo :) relaxen was er niet echt bij, want op de verlichting die er hing kwamen heel veel beesten af. Zo was er een grote sprinkhaan, een gekko, kakkerlakken, etc etc. Niet echt ideaal, en moet bekennen dat ik ze ook liever op afstand hou. We kregen 2 porties met eten die we gezellig met z'n 6en hebben opgegeten. Daarna ben ik gaan sjoelen, lachen man! Klein detail: ik heb gewonnen van die kerels :D Na het eten zijn we onszelf maar een beetje moed gaan indrinken zodat we goed de nacht zouden doorkomen. We hebben nog even gezellig gekletst, moed verzameld om naar de wc te gaan aangezien ik liever ook niet een kikker of gekko tegen met aan heb wanneer ik bezig ben, en toen lekker gaan slapen in de hangmat. Het sliep nog best lekker! Ben alleen wakker geworden van de kou en de brulapen. We werden wakker door de wekservice van onze chauffeur. Even aankleden en dan lekker ontbijten. Er was een heerlijk ontbijtbuffet, dus even een goede bodem leggen voor de rest van de dag.

Vervolgens vertrokken we naar de plek waar we gingen lopen. De planning was dat we eerst naar de Leo waterval zouden gaan, en daarna doorlopen naar de Irene waterval. Vol goede moed kwamen we daar aan. We stapte de auto uit en: steekvliegen!! Irritante beesten, en ze prikken behoorlijk gemeen. Snel even een lange broek aan getrokken, maar daar prikken ze zo doorheen. Dus hebben we de hele tijd met onze handdoeken om ons heengeslagen om die steekvliegen bij ons weg te houden. Had me wel een iets andere voorstelling gemaakt van de jungle, in ieder geval zonder die steekvliegen. Als ik mijn ogen dicht doe, kan ik ze nog steeds horen zoemen.. De jungle is supermooi, je kijkt echt wel je ogen uit. Wanneer je dan uiteindelijk bij een waterval komt, kan je mooi even uitrusten voordat je verder gaat. De Leo waterval was wat kleiner dan de Irene waterval, maar net zo mooi. Toen we weer terug waren in de bus werd ons gezegd dat we behoorlijk snel hadden gelopen, de meeste mensen doen er een halve dag over. Even een trots momentje voor ons, jeej :)

En toen weer terug naar beneden. Dat was nog een behoorlijk gedoe, aangezien een tegenligger een lekke band had gekregen en niet verder kon. Nou stond er achter die auto nog 2 bussen die persé langs die auto wilden. De weg is alleen behoorlijk smal.. die bus ging helemaal schuin tegen de berg aan, terwijl aan de andere kant wij stonden, vlakbij de rand van het ravijn. We zijn toch maar even uitgestapt, we hadden niet zoveel zin om met bus en al naar beneden te vallen om het daar eens te gaan bekijken.. Ze hebben de bus gewoon opgetild, goed neergezet en toen kon hij weer rijden. Wij ook weer verder, maar eerst nog een beetje naar beneden lopen voordat we weer in konden stappen. We kwamen nog een groep Nederlandse toeristen in kort broeken tegen. We waren nog wel zo aardig om te zeggen: "Doe een lange broek aan!!" Krijgen we een opmerking terug waarmee ze eigenlijk bedoelde: "Bemoei je met je eigen zaken!" Er aardig dus. Wij reden weer verder en kwamen veilig beneden. We zijn daar nog even gestopt bij een chinees waar ik samen met Marleen nasi met kip heb gegeten.

Aangezien het nog redelijk vroeg was en we ook nog wel even wilden relaxen, zijn we naar Baboenhol gereden. Dat is een strandje ergens aan de Suriname rivier. Je ziet nog behoorlijk in de jungle, maar het is daar heerlijk rustig. Ik ben lekker in de Suriname rivier gesprongen, even al het zweet van me af spoelen. Daarna nog fijn even gekletst en toen gingen we weer naar huis. Onderweg naar Paramaribo ging het keihard regenen, een voorbode voor de rest van de week. Thuis aangekomen is iedereen gelijk gaan douchen. Ik ben 's avonds met Eva nog heerlijk cocktails gaan drinken, supergezellig!

Op zondag ben ik samen met Sarina en Marlies een broodje wezen eten bij Pannenkoeken en Poffertjes (ja, zo het dat restaurant). Een erg lekker broodje kan ik wel zeggen! Verder die dag rustig aan gedaan en bijgekomen van het weekend.

Maandag was Marlies jarig, dus we hebben de kamer leuk versierd, taart gehaald, kadootjes gegeven en zijn we uit eten geweest bij Zus&Zo. Daar weer lekkere cocktails gedronken, ik ga die cocktails nog missen wanneer ik weer in Nederland ben! Dinsdag hebben we haar verjaardag echt goed gevierd. Omdat we woensdag vrij waren, hebben we dinsdag avond wat jongens uitgenodigd. Het was erg gezellig en heb enorm gelachen. We hebben allerlei spelletjes gedaan, en ja: soms was daar iets drank bij betrokken.

Op woensdag hadden we dus onze vrije dag. Reden? Het was een feestdag, de dag van de Maron. Waar die dag voor staat? Geen idee, maar de vrije dag was erg prettig! We zijn nog door de palmentuin gelopen aangezien daar een festival aan de gang was. Heel veel eet tentjes, want Surinamers houden van eten!

Donderdag alweer de laatste stage dag van de week. Na fijn gewerkt te hebben, weer terug naar huis. Even een beetje shoppen, met Leonie skypen :D en klaarmaken voor de volgende salsa les. Na de les ben ik met Fleur naar Havana Lounge gegaan, op tijd zodat we ook nog even salsa konden oefenen. Op donderdag kan je namelijk tot 1 uur salsa oefenen, daarna is het gewoon lekker feesten. We hebben heerlijk gekletst, gefeest en gelachen: top avond! Ik ben nu nog weer een beetje aan het wakker worden, vandaag maar flink gaan werken aan school. Samen met Sarina gaan we een klinische les geven over CVA. Ook doe ik een producttoets over kruisbesmetting en waarschijnlijk gaan we de opdracht van coach doen door intervisie met elkaar te houden. Over zorgverlener en regisseur ga ik nog heel hard nadenken, maar eerst maar eens gevorderd afronden.

Dat was wel zo'n beetje wat ik heb uitgespookt afgelopen week. We komen nog steeds dingetjes tegen in het ziekenhuis die enorm verschillen met ziekenhuizen in Nederland. Maar het hoort erbij, het is een andere cultuur. Sarina en ik hebben erg leuk contact met een Surinaamse leerling die bij ons op de afdeling werkt. Gisteren was haar laatste dag, ze gaat namelijk verder leren op een andere afdeling. Maar we hebben afgesproken dat we met haar nog een keer Javaans gaan eten. Ze kent namelijk een leuk restaurantje waar je heerlijk kipsaté kan eten. Wij zijn benieuwd! We moeten ook een seintje geven als we naar Nickerie gaan ( dat is een district), daar komt ze namelijk vandaan. We kunnen dan namelijk met haar mee en ze laat ons gelijk een beetje de omgeving zien. We kunnen goed met haar overweg, dus erg jammer dat ze niet meer bij ons op de afdeling werkt.

Heel veel liefs uit Su! Jullie horen snel weer van me!

  • 12 Oktober 2012 - 17:06

    Jacky:

    Leuk om weer een verslagje te lezen. Sluit mooi aan bij de foto's die je stuurde.
    Liefs mama

  • 19 Oktober 2012 - 13:01

    Tante Wies:

    lieve Siets, leuk dat ik samen met ome Jan je foto's heb gezien op de site. Liefs van ons uit Leeuwarden.

  • 21 Oktober 2012 - 16:25

    Oma. F Rancien:

    Hoi Siets,
    Een leuk verhaal!
    Het gaat nu wel weer, de pijn wordt minder.
    Liefs oma, pas goed op je zelf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sietske

Actief sinds 02 Aug. 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 14198

Voorgaande reizen:

01 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Project Tabita in Moldavië

15 September 2012 - 30 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: