Sranan na ini mi atie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu Sranan na ini mi atie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Diepmaat - WaarBenJij.nu

Sranan na ini mi atie

Blijf op de hoogte en volg Sietske

08 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve allemaal,

Allereerst natuurlijk nog een heel gelukkig nieuw jaar gewenst voor iedereen! Owru Yari in Suriname was geweldig. Ik ben niet meer naar de streetparty bij hotel Torarica geweest, maar de rest van de week waren er gelukkig nog genoeg feestjes

De 29e was de streetparty bij ons in de straat, dus na 1 drankje te hebben gedronken zijn we heerlijk op ons balkon verder gaan drinken. Om vervolgens na een paar uur weer terug te gaan om een beetje te dansen, te kletsen en te feesten. Ietsje later dan gepland lag ik in bed, ik hou gewoon teveel van kletsen hihi.. Enfin, de volgende dag was de streetparty bij t’ Vat, 5 minuutjes lopen en dus heerlijk dichtbij. De andere meiden hadden eerst niet zoveel zin, dus ben met Dino een kijkje gaan nemen op de streetparty. Hartstikke gezellig daar, goeie muziek en fijne sfeer. De drank was trouwens ook erg lekker. Toen we een paar uur later de meiden tegen kwamen waren mn ogen groot van de borgoe cola (aldus Sarina en Marlies). Het was iig een kei gezellige en goeie avond!

De volgende dag was oudjaarsdag, oftewel: Owru Yari. Onze dag begon in het St. Vincentius Ziekenhuis, waar een oudjaarsfeestje was. Daar hebben we even een bodem kunnen kweken, want je kreeg daar echt veel eten! Veel drinken trouwens ook, van black label tot borgoe tot water. Nadat we het in het ziekenhuis wel gezien hadden zijn we richting het centrum gelopen. Al gauw kwamen we niet zo snel mee voorruit vanwege de drukte. We kwamen halverwege zo’n groep trommelaars tegen. Daar vlakbij stonden ook allerlei mensen die we hebben leren kennen in Paramaribo, dus we hebben daar een tijdje gestaan (met drinken). Uiteindelijk zijn we ook even gaan kijken bij de straat ernaast. Het is in Suriname namelijk erg populair om van de duizendknallers af te steken. En niet eentje hoor, wel veel meer. Oja, en ook door de hele straat een paar keer. Ik heb er filmpjes van gemaakt, dus als je nieuwsgierig bent moet je het maar eens een x zeggen, laat ik m zien. Het was in ieder geval erg cool om mee te maken, en een ongelofelijke herrie! Je krijgt er ook rode voeten van, dus we waren erg blij dat we nog steeds zo dichtbij woonde: konden we mooi even naar huis om te douchen, te eten en wat uit te rusten voordat we naar de streetparty bij ’t Vat gingen. Dat duurde tot 10 uur, waarna iedereen naar huis ging om bij familie het nieuwe jaar in te luiden. Voor stagiaires ligt dat wat lastiger dus daarvoor hadden ze een feest georganiseerd bij Zus en Zo.

1 Januari was onze grote verhuisdag.. pfft, echt een afrader hoor: verhuizen op nieuwjaarsdag! Ik had mn koffer al voor een deel ingepakt, maar toch viel het allemaal behoorlijk tegen. En dan heb ik t vooral over het grote aantal spullen wat we mee hebben gesleept naar ons nieuwe huis. Gelukkig hadden we onze huisbaas die wel onze spullen naar het huis wilde brengen. Met wat geprop hoefde hij maar 2 keer te rijden, ik ben samen met Marlies en Sarina naar het huis gefietst op onze fietsen. Daar een beetje settelen en het huis verkennen. Het is een supermooi huis, met een groot balkon en tuin. Op het balkon kan je ook nog eens lekker je hangmatten ophangen, dus er hangen er nu 2. Beetje chillen op het balkon in de warmte. Het is hier wel minder warm dan in het centrum, schijnt zo te zijn omdat we nu dichter bij de rivier zitten en het meer waait. We hebben het nu zelfs koud ’s avonds, erg aparte ervaring (al had ik daar een tijdje terug al last van, maar ben er nu niet meer alleen in)

In dit huis hebben we wel meer last van kakkerlakken, maar gelukkig staan de spuitbussen overal in huis. De eerst heb ik doodgespoten.. ik ben er alleen niet zo goed in want hij heeft nog anderhalve dag gesparteld (arm beest) De tweede kakkerlak is door Fleur doodgespoten, die is er een stuk beter in. Haar kakkerlak was in een mum van tijd dood. Verder ben ik me nog een avond half dood geschrokken omdat ik dacht dat er een vleermuis van een matras af viel. Sinds lange tijd was het : Gillen! Iedereen schrok zich dood, deze dame gilt niet zo vaak XD

Verder zijn we lekker aan het genieten van onze laatste weken in Suriname. Nog 21 dagen en dan vliegen Marlies en ik als laatste 2 meiden terug. Moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken, want de dagen vliegen gewoon voorbij. En dat is echt niet meer leuk hoor, echt niet! Gisteren toch maar even uitgezocht wat ik allemaal moet doen voordat we teruggaan, qua inchecken enzo. Toch wel handig om voorbereid weg te gaan. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen. We gaan ook nog wel op trip, dus we zullen ons echt wel gaan vermaken de laatste 3 weken.

Om af te sluiten waar ik mee begonnen ben: Sranan na ini mi atie (Suriname in mijn hart)

Dikke zoen!
Siets


  • 09 Januari 2013 - 12:55

    Dick Brouwer:

    Fijn weer wat van je te horen/lezen, zal het snel uitprinten kan ik het ook lezen.
    Liefs oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sietske

Actief sinds 02 Aug. 2012
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 14179

Voorgaande reizen:

01 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Project Tabita in Moldavië

15 September 2012 - 30 Januari 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: